Aktualności

10.09.2011

Hartwig - Dorys - Magierski. Wystawa fotografii


E.Hartwig Panorama z furmanką, 1935 r.

28 sierpnia, o godz. 12.00 w Muzeum Nadwiślańskim Kamienicy Celejowskiej zostanie otwarta wystawa zatytułowana
„Hartwig - Dorys - Magierski. Kazimierz nad Wisłą".

B.J.Dorys, Góra Trzech Krzyży, lata 1931-1932

Pokazane zostaną prace trzech znakomitych fotografów, których na tej wystawie połączył główny bohater prac - Kazimierz nad Wisłą.
Powstała historia miasteczka zapisana fotografią, a trzy różne spojrzenia dały jednolity, uzupełniający się obraz.
Historia ta jest długa.
S. Magierski, Wisła, lata 1934-1938
Fografie powstały w latach 30. XX wieku, a ostatnie w latach 80. Przenoszą nas w świat, którego już nie ma, w przestrzeń, która uległa przeobrażeniu. Każdy z artystów inaczej Kazimierz postrzega, dla Hartwiga ważny jest nastrój, tajemniczość, dla Dorysa i Magierskiego, człowiek wpisany w przestrzeń, scena rodzajowa. Dwaj ostatni tworzą raczej reportaż.
Zaskakujące są ujęcia, punkty, z których oglądamy Kazimierz, często doszukując się konkretnych obiektów, niektórych nie możemy rozpoznać, bo już nie istnieją. Nie jest to też Kazimierz piękny i uładzony, lecz małe,koślawe domki mają swój wyjątkowy urok, pokazują prawdę miejsca. Gdy przyjrzymy się bliżej, dostrzeżemy także wpisaną w fotografię artystyczną historię Kazimierza. Malarka skąpana w słońcu stoi przy sztalugach. Malujących w Kazimierzu artystów Hartwig fotografował wielokrotnie. A to jest też historia tego miasta, malarze stanowili jego nieodłączny element.
Fotografia to zapis tego co chwilowe i ulotne, dokumentacja zdarzenia, momentu, ale ta zapisana chwila i ten moment stają się w fotografii trzech artystów wiecznością.
Dlatego są mistrzami, a ich fotografia to sztuka. W dziennikach Gustaw Herling - Grudziński pisze o fotografii Edwarda Hartwiga w kontekście Lublina to, co można byłoby powiedzieć o jego fotografowaniu Kazimierza: „To jest wspomnienie Lublina i okolic, które daje nie tylko wizerunek miłego miasta, ale jego ukrytą mitologią. Uchwycić mitologią miasta, zwłaszcza rodzinnego, udaje się jedynie prawdziwym poetom kamery. I, rzecz jasna, poetom sensu stricte."

Edward Hartwig (1909 -2003) najbardziej znany na świecie fotografik polski XX wieku. Artysta wszechstronny, autorytet w dziedzinie fotografii artystycznej. Przez kilkadziesiąt lat jego twórczość nierozerwalnie związana była z Lublinem. Debiutował w latach 20. XX wieku, tworząc w duchu piktorializmu. Prace Hartwiga, zbliżone do malarstwa, cechowała tajemniczość i nastrojowość. Ewolucja jego twórczości zmierzała do łączenia grafiki z fotografią realistyczną, interesował się fotografią abstrakcyjną, a w ostatnim okresie eksperymentował z kolorem.
Kazimierz nad Wisłą był tematem jego prac przez cały okres twórczości. Artysta bardzo często odwiedzał to miasto, tworząc przez ponad pół wieku swoistą kronikę fotograficzną. Pierwsze prace z lat trzydziestych cechowała malarskość, miękkość i niemal idylliczność. Prace późniejsze były ciągłymi eksperymentami ze światłem, próbą uchwycenia i wydobycia struktury miasta. Obraz rzeczywistości był w nich odrealniony, wręcz abstrakcyjny, pełen dramatycznych kontrastów.
Stanisław Magierski (1904-1957). Miłośnik sztuki. Był inicjatorem, uczestnikiem i mecenasem wielu wydarzeń kulturalnych w Lublinie. Fotografią zajmował się amatorsko. Często też sięgał po pędzel i akwarele. Tworzył w latach 1934 1939 zgodnie z ówczesną tendencją „fotografii ojczystej". Ulubiony Kazimierz nad Wisłą był tematem jego wielu prac. Przebywał tu często w latach przedwojennych. Istotne dla niego były walory malarskie motywu oraz ekspresja światła i cieni. Sporo uwagi poświęcał wielobarwności kulturowej i etnicznej ówczesnego Kazimierza. Pomimo niewątpliwych wartości dokumentalnych, tak docenianych współcześnie, istotne jest w tych obrazach to, co autor uznał za pierwszoplanowe: uroda malarska pejzażu, architektury i ludzkich postaci, co wskazuje na niepospolitą wrażliwość i subtelność widzenia. Kazimierz w fotografiach Magierskiego jest zarazem rzeczywisty - prawdziwy, jak i malowniczy - baśniowy.
U Benedykta Jerzego Dorysa (1901-1990) Kazimierz pojawił się w fotografii w latach 1931-1932 i był to pierwszy polski reportaż fotograficzny zatytułowany „Kazimierz nad Wisłą".

Współorganizatorem wystawy jest firma Art-im, która przeniosła fotografie na płótno nadając im nową, ciekawą jakość i tym samym zyskały one rangę obrazu fotograficznego.

Istnieje możliwość zakupu każdego ze zdjęć prezentowanych na wystawie.

Wystawa potrwa do 18 marca 2012 roku.

Wyszukiwarka

Aktualności

16.05.2015
"1945. Wojna i pokój." - to tytuł najnowszej książki Magdaleny Grzebałkowskiej, znanej w Kazimierzu m.in. ze świetnego artykułu w GW, poświęconego losom naszych kamieniołomów.
28.07.2014
Błyskotliwe, dowcipne teksty (i pieprzne podteksty), zrozumiałe dla tych, którzy nie celebrują domniemanej „magii" Kazimierza, a po prostu biorą go i rozumieją takim, jakim jest.
Muzyka z przestrzeni pomiędzy parodią a pastiszem, doceniana przez posiadaczy poczucia humoru oraz osoby muzykalne, czułe na nuty wpadające w ucho.
Oprócz zespołowych wykonawców obecnych jest tu parę miejscowych głosów, czasem bardzo rozpoznawalnych.
Sprawdźcie!
24.04.2014
OUTDOOR PHOTOGRAPHY CAMP to oferta wakacyjna dla dzieci i młodzieży: kurs języka angielskiego z udziałem native speakerów.

Strona 1 z 131  > >>